Mnoho internetových stránek využívá virtuální asistenty ke komunikaci s uživateli a klienty. Tyto moderní komunikační nástroje, zvané chatboty, umožňují efektivní vyhledávání informací bez nutnosti asistence lidského elementu. A právě takový komunikační nástroj implementovali na své webové stránky ve městě Bílina.
Chatbot se zobrazuje na webových stránkách města jako ikona chatu v pravém dolním rohu a plní funkci “on-line úředníka” dostupného 24 hodin denně. Po kliknutí se zobrazí pop-up chatovací okno, kde občan nalezne úvodní strukturu chatbota navazující na životní situace. Podle toho, co zrovna občan potřebuje řešit, rozklikne si jednotlivá tlačítka a chatbot mu ukáže další strukturu dané životní situace, popřípadě může ihned zadat dotaz. Dotaz chatbot vyhledá ve své široké databázi a pokud nalezne shodu, tak vypíše nalezené informace k zadanému dotazu.
Nasazení do provozu předcházel průzkum trhu a specifikace konkrétních požadavků, co by měl chatbot umět. Specifikace jednotlivých požadavků se nakonec ukázala tou nejproblematičtější částí projektu, neboť technologických řešení je na současném trhu velké množství. Chatbot města Bílina byl spolufinancován z Operačního programu Zaměstnanost a radnice do budoucna plánuje vylepšení služby propojením s moderní technologií umělé intelligence ChatGPT.
Příklad je součástí publikace příkladů dobré praxe Přívětivý úřad obcí III. typu 2023
Více o soutěži zde: Soutěž Přívětivý úřad 2023 – známe vítěze
Foto: Archiv města.