Základní údaje o projektu
V rámci projektu byla vytvořena multiplatformní bezplatná mobilní aplikace pro všechny používané mobilní operační systémy zapadající do koncepce rozvoje turistiky města a přiblížení magistrátu občanovi.
Získané ocenění: Cena Ministerstva vnitra za inovaci ve veřejné správě – ročník 2013
Popis projektu
Město Děčín se snaží nabízet neustále nové služby, které ulehčují komunikaci a nabízí vyšší komfort občanům a návštěvníkům. Město Děčín jako jedno z mála měst v roce 2013 přineslo mobilní aplikaci s funkcemi, které výrazně zpřístupňují agendy úřadu občanovi z pohodlí domova a propagují město Děčín návštěvníkům. Dalším cílem pak bylo zvýšení zájmu o SMS služby poskytované městem Děčín.
Aplikace poskytuje užitečné informace nejen z magistrátu (životní situace, hodiny pro veřejnost, kontakty), ale obsahuje i spoustu dalších zajímavých věcí. Je možné se jednoduše objednat na úřad, položit dotaz, přečíst si úřední desku, zaplatit parkovné či nahlásit závadu. K dispozici je přehled parkovišť, dopravní omezení a uzavírky ve městě, videoreportáže, webkamery, nebo třeba seznam kulturních akcí. Interaktivní mapa s podporou navigace pak provede po těch nejzajímavějších turistických cílech.
Přenositelnost řešení
Veškerá řešení této aplikace se dají snadno přenést na další úřady a města.
Bariéry realizace
V době realizace (2012) nebyly mobilní technologie a mobilní internet v mobilních zařízeních tak rozšířeny, a proto byla vytvořena varianta aplikace bez nutnosti internetového připojení. To mělo své nesporné výhody, ale i limity, které byly postupným rozšířením moderních technologií mezi občany odbourávány a vylepšovány v dalších verzích aplikace.
Další bariéra byla spatřena v nedostatečné technologii ze strany mobilních operátorů – drahá mobilní data, slabé pokrytí, slabá penetrace „chytrých“ telefonů – což vedlo k rozhodnutí pro off-line verzi aplikace.
Zhodnocení zkušeností
Děčín jako jedno z prvních měst využilo myšlenku komunikace občana ze svého mobilního telefonu směrem k úřadu. Město Děčín ukázalo, že i veřejná správa dokáže být blíže občanovi a komunikovat s ním pomocí nových technologií již dnes.
Měřitelným výsledkem je dozajista statistika z obchodu Google Play, kde vlastní tuto aplikaci více jak 3000 občanů. Dalším důkazem je např. nárůst plateb pomocí sms za parkování, které lze uskutečnit rovnou z mobilní aplikace. Dalším je pak zvýšení povědomí o Děčíně nejen u občanů, turistů, ale i odborné veřejnosti.
Příklad je součástí publikace Ceny Ministerstva vnitra za inovaci ve veřejné správě – Vybrané příklady dobré praxe. (pdf, 720 kB)
Fotografie: Jiří Komárek – vlastní dílo, CC BY-SA 4.0