Brožura Přívětivý úřad 2023 vychází jako doprovodná publikace devátého ročníku soutěže Přívětivý úřad s cílem inspirovat ostatní obce s rozšířenou působností. V pubikaci naleznete 24 inspirativních příběhů obcí, kterými se jednotlivé radnice snaží zlepšovat služby pro občany, mimo jiné i zaváděním nových technologií a zlepšováním životního prostředí
Obce se v zavádění elektronických nástrojů zaměřují hlavně na osoby jakýmkoli způsobem handicapované. Naleznete zde příběhy z vybraných obcí, které úspěšně zavedly například chatboty pro elektronickou komunikaci s postiženými osobami, tlumočení do znakového jazyka pro neslyšící prostřednictvím tzv. Tiché linky, aplikaci s parkovacím systémem pro tělesně postižené apod. Starším osobám jistě ulehčí život doručování vybraných písemností až do domu, nebo možnost ověřování podpisů v zařízeních sociální péče či nemocnici. Radnice se ovšem snaží zapojit do veřejného života i mládež a komunikují s nimi proto prostřednictvím sociálních sítí, nebo přímo spolupracují se studentskými parlamenty na projektech vedoucích ke zlepšování veřejného prostoru. V neposlední řadě je velmi častým tématem ekologické chování a zlepšování životního prostředí. Inspirací může být například přečišťování vody v městském bazénu a její opětovné použití, nebo projekty jež motivují obyvatele k třídění odpadu a tím ke snižování směsného odpadu.
Celá publikace je ke stažení zde (pdf, 4 MB)
V publikaci naleznete tyto inspirativní příklady dobré praxe:
Brno: Tajemníkova inovační výzva
Dvůr Králové nad Labem: Sdílená kola
Jičín: Strategie odpovědného stravování v zařízeních školního stravování ve školách
Liberec: Centrum bydlení Liberec
Liberec: Spolupráce města s investory na rozvoji veřejné infrastruktury
Nový Bydžov: Ověřování podpisů v nemocnicích a zařízeních sociální péče
Nový Jičín: „Atraktivní město“ – manuál označování provozoven a reklamy
Opava: Komunitní centrum pomoci válečným uprchlíkům Paľanycja
Otrokovice: Plánování rozvoje města se školními parlamenty
Poděbrady: Aplikace ParkTime pro tělesně postižené
Praha 7: Webová aplikace CaseMan
Praha 13: Péče o duševní zdraví zaměstnanců úřadu
Prostějov: Univerzální poplatková pokladna s vyvolávacím systémem
Říčany: Dáme úřad – doručení vybraných písemností až do domu
Svitavy: Door to door třídění odpadu
Třebíč: Středisko sociální pomoci
Třinec: Chytrá aplikace pro hlášení mimořádných zpráv
Ústí nad Orlicí: Komunikace s mladou generací prostřednictvím Instagramu
Vimperk: Potravinová banka města Vimperk
Žďár nad Sázavou: Přečišťování vody v městském bazénu
